Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na sololitové desce, 55 x 70 cm, rámováno, datace 1968, signováno vlevo dole MATAL 68, zezadu opatřeno přípisem s určením.
Posoudili a pravost potvrdili PhDr. Ivo Helán a PhDr. Rea Michalová, PhD.
Český malíř, scénograf a grafik evropského významu, studoval na ŠUŘ v Brně a poté byl internován do pracovního tábora v Lohbrücku a posléze do KZ Auschwitz. Po návratu o této době téměř nikdy nemluvil a po krátké přestávce začal pilně malovat a vrátil se do kulturně-výtvarného dění. Byl členem Skupiny 42, Umělecké besedy, S.V.U. Aleš v Brně a řady dalších výtvarných spolků nutných pro svobodné povolání. Od počátku své vlastní tvorby projevoval dvojpolárnost tvůrčího pojetí - smysl pro pevnou konstrukci obrazu postkubistického zaměření a imaginativní sklon. Inklinoval k surrealismu, tematicky se často vracel k válce, zabýval se také vztahem člověka, moderní techniky a civilizace. Jeho stěžejní cyklus Člověk ve městě - město v člověku vznikal jak během členství ve Skupině 42, tak později. Věrný byl tematice konfrontace člověka s městem či strojem nebo uváděl statické stroje a kola do pohybu v tematické řadě cyklistů. Postupně se začal vyjadřovat stylem lyrickému civilismu. Od konce šedesátých let se začal dočasně věnovat informelní a lyrické abstraktní malbě. V sedmdesátých a osmdesátých letech směřuje ke geometrické abstrakci. Za vše také hovoří jeho pěkný citát: „Citem a intuicí se šetří. Co lze, to dělám mozkem. Vyvrcholení přichází až na konec aktu. Nevěřím na malující šimpanze.“ Jeho dílo je zastoupeno v řadě předních českých galerií.
Autor viz T 2/107, B 7/250, Ch 8/120, NEČVU 1/490.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.